Česky English
2014

Historie hry

Počátek věků

Historie hry se píše již od roku 1997, tehdy jsem na hře začal poprvé pracovat. Bohužel mé zkušenosti s programováním ještě nebyly velké a navíc na mém počítači byl nainstalován Windows 95 a MS-DOS, na kterém bylo tehdy největší množství adventur. A tak jsem dostal nápad si jednu takovou hru naprogramovat také. Zvolil jsem si cestu nejmenšího odporu - vytvořit hru pomocí textového (ASCII) režimu v programovacím jazyce Turbo Pascal. Vznikla tak první verze hry, která se tehdy jmenovala "Pomož co nejvíckrát". Hra tenkrát, v roce 1999, vypadala nějak takto:

Ovládala se pomocí kurzorových šipek a moc toho neuměla. Cílem bylo se dostat z dědovy chalupy, což nebylo možné, dokud jste nesplnili několik záludných úkolů.

První pokus o "grafiku"

Má snaha udělat v této rané fázi hru grafickou nedopadla moc dobře. Prakticky jediné, co se mi povedlo bylo nakreslit v malování tento 16barevný obrázek, což z historického hlediska považuji za verzi 1.5:

První hratelné DEMO?

Po zdárném dokončení DEMA, které trpělo mnoha technickými nešvary, jsem hru na nějaký čas odložil. Vrátil jsem se k ní až po roce 2000 s novou chutí a také lepší znalostí programování. Rozhodl jsem se pokračovat v retro designu v podobě textového režimu, který byl však vylepšen o různé efekty, podporu myši, přehrávání zvuku, hudby i videa!

Ke hře jsem tenkrát vytvořil i editor grafiky (textové), ve kterém se daly kreslit herní obrazovky nebo libovolné jiné objekty. V té době, roku 2003, hra vypadala nějak takto:

Bohužel všechno to kolem asi spotřebovalo mnoho mé energie, tudíž hra zůstala nedokončena... (dala se spustit, zobrazilo se super intro, hlavní menu, po něm následoval výběr postavy a nastavení všech charakterových vlastností, samotná hra se ale nespustila)

Pokud si chcete (na vlastní nebezpečí) zahrát původní DOSovou verzi hry, můžete takto učinit přímo ve vašem prohlížeči na této stránce.

Přechod na Windows

Další zlom nastal v roce 2006, kdy jsem se opět rozhodl na hře pracovat. Rozhodl jsem se, že hru vylepším a začal jsem překreslovat grafiku ve stylu "pixel-art" (v MS Paint) a samotný engine hry naprogramovat v Borland Delphi, aby hra byla funkční na Windows bez nutnosti emulování MS-DOSu. Vypadalo to nějak takto:

Bohužel i tudy cesta nevedla - ztroskotal jsem na tom, že opět nebyl dostatek času, síly a energie si vše naprogramovat od začátku. Hra skončila po první alfa-beta-gama verzi v šuplíku.

Adventure Game Studio

Nakonec, jsem se na konci roku 2006 rozhodl hru opět oživit, zjistil jsem totiž, že existuje program Adventure Game Studio, což je editor adventur, který veškeré technické záležitosti řeší sám. Programátor pouze programuje samostatný skript hry, ale neřeší samotné mechanismy pohybu, ovládání apod. Konečně jsem našel správnou cestu, mohl jsem se zaměřit na tvorbu grafiky a samotné hry, která tímto způsobem rostla mnohem lépe, než v předchozích variantách.

U Adventure Game Studio jsem zůstal a nyní již nemám v plánu migrovat na nic jiného, neboť AGS podporuje portování her pro různé systémy, včetně mobilních zařízení. Jediné, co se mi nepodařilo stále vyřešit, je problém s časem, tudíž hra pořád není hotová. Doufám, že se mi ji někdy podaří dokončit a vy si ji tak budete moci zahrát.